IN BEELD

ZAND, HEEL VEEL ZAND VOOR SNELWEG A16

Tekst Marijke van der Linde Beeld Martin de Bouter

Nederland krijgt een nieuwe snelweg: de A16 Rotterdam. De fundering alleen al is een project op zichzelf. Per dag vervoeren zo’n zestig vrachtwagenchauffeurs gemiddeld 8000 kuub funderingszand. 'Een megatransport dat echt teamwerk vereist.'

'Elke keer als je er langs rijdt, zijn de zandbergen weer hoger', vertelt projectcontroller Miriam van Uden van Ploegam, aannemersbedrijf in de grond-, weg- en waterbouw. Ze staat midden op de nog ongeasfalteerde nieuwe snelweg. Eerst is er zand nodig voor een stevige fundering. Héél veel zand. In totaal zo’n 4 miljoen kuub. Dat zand wordt aangevoerd in een megatransportproject, dat intensieve kostencontrole vereist. 'Normaal gesproken rapporteer ik een keer per maand, nu elke dag', vertelt Van Uden, die zichzelf ook wel ‘schatbewaker’ noemt. Een van haar taken is zo snel mogelijk data verzamelen en doorgeven. 'Aan de hand van die informatie kunnen we het transport efficiënt laten verlopen en onvoorziene kosten beperken.'

ELKE MINUUT TELT

Is er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurd op de weg? Dan worden de chauffeurs direct omgeleid. Van Uden: 'Twee minuten vertraging per rit lijkt niet veel. Maar bereken dat maar eens door op zeshonderd ritten.' Haar dag begint samen met die van de chauffeurs om zes uur. Ze bellen en appen dagelijks. Wachttijd, klapband, tanken, koffiepauze, obstakel op de weg; ‘de schatbewaker’ houdt alles nauwkeurig bij. 'Meestal weten mijn collega’s op de bouwplaats niet wie de controller is. Op dit project bouwen we een band op, dat maakt het werk extra leuk.'

GROOTSTE LOSWAL

Van Uden zwaait naar een van de zestig chauffeurs die vandaag aan het werk is: Joël Wernet. Hij is onderweg naar de grootste loswal aan de Rotterdamse Keilehaven. Hier ligt een schip dat elke dag met een zuiger vers zand uit het Markermeer opslurpt en dit naar vijf verschillende loskades in Nieuwerkerk aan den IJssel, Schiedam en Rotterdam transporteert. De chauffeurs van Ploegam en aannemings- en transportmaatschappij Cor van Schaijk vervoeren het vervolgens naar het werkgebied van de A16 Rotterdam. 'De snelweg ontlast straks de A20 en de A13. Zo kan het verkeer van en naar Rotterdam beter doorstromen', vertelt uitvoerder Wessel Boot van Ploegam.

Ondertussen manoeuvreert Wernet behendig langs zijn collega’s en parkeert zijn wagen onder een van de enorme zandtrechters, die zijn aangesloten op het losschip. Met een afstandsbediening opent hij de trechterklep en rijdt heel langzaam naar voren. Het zand valt in een keurige streep in de laadbak.

GEEN DAG HETZELFDE

De chauffeur werkt al anderhalf jaar op dit project en rijdt gemiddeld twaalf rondjes per dag. 'Eentonig? Integendeel. Je hebt te maken met verkeersdrukte, regen, diverse losplekken, hoge zandbergen, communicatie met verschillende machinisten en chauffeurs. Het is uitdagend werk en geen dag is hetzelfde.'

Daar is Boot het mee eens. 'Bij zo’n megaklus komen een hoop logistieke uitdagingen kijken: je weet van tevoren nooit wat de dag brengt.' Zo weerhield een hevige storm laatst een aantal losschepen ervan om te varen, dus moest hij de planning voor tachtig chauffeurs per direct omgooien.In overleg met aannemer De Groene Boog zette Boot de chauffeurs in voor het vervoer van ander materiaal voor de snelweg, zoals menggranulaat en grond. 'Zo werd het toch nog een efficiënte dag. Met elkaar uitdagingen aangaan en problemen oplossen, dat maakt het werk mooi. Alleen kom je er niet, het vereist teamwerk.'

Het teamwerk noemt ook chauffeur Femke Rommers als een van de mooie aspecten van haar werk. 'Om de ritjes op elkaar af te stemmen heb je via "het bakkie", oftewel de walkie-talkie, constant contact met collega’s. Ook al werk je op afstand, je werkt echt samen.'

VAKWERK

Om die reden vindt ook schepenlosser Ben Bloodshoofd het leuk om aan wal te werken, zoals vandaag. 'Op het schip geniet ik van de mooie uitzichten op het water, maar hier heb ik veel meer contact met de chauffeurs.' Met een enorme grijpmachine, ‘de excavator’ genaamd, laadt hij wagens vol met zand. Maar liefst 13 ton per schep. Normaal laadt de schepenlosser - die al 25 jaar in het vak zit - met deze grijpmachine zand vanaf het schip op een brede loopband, die aangesloten is op de trechter. Nu doet hij dat rechtstreeks op de vrachtwagens. 'Dat is erg lastig met zo’n grote grijper: het oppervlak van de laadbak is veel kleiner. Echt vakwerk', zegt Boot. Het team is de rest van het jaar nog zoet met het zandtransport, de piek is pas net voorbij. Eind 2025 gaat de snelweg open voor verkeer.

DE SPELERS

De Groene Boog is een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, Mobilis, Croonwolter&dros, John Laing en Rebel. In opdracht van Rijkswaterstaat leggen deze bouwbedrijven samen de snelweg aan. Ploegam (grond-, weg- en waterbouw en transportbedrijf) is een van de onderaannemers.

'MET ELKAAR UITDAGINGEN AANGAAN EN PROBLEMEN OPLOSSEN, DAT MAAKT HET WERK MOOI'

Deel deze pagina