IN BEELD

Megaklus aan het spoor in recordtijd

AANPOTEN TUSSEN DE RAILS

Tekst Marijke van der Linde Beeld Daisy Komen

Projectmanager Arno Vermaat: 'Tien, twintig jaar geleden duurde zo'n klus enkele jaren. We doen het nu in de recordtijd van 38 dagen.'

Tussen Geldermalsen en Tricht wordt dag en nacht gebouwd door een alliantie van ProRail, Dura Vermeer en Mobilis. In 38 dagen tijd komen onder meer nieuwe perrons, een 4,3 kilometer lang spoor en onderdoorgangen tot stand. ‘Dit werk verdient een olympische penning.’

De nieuwe sporen liggen er al, de koperen bovenleidingen glinsteren in het zonlicht. Het wordt steeds drukker in dit gebied en straks bieden deze rails een directe verbinding naar alle delen van het land. Maar eerst moet er onder meer nog een hoop koperdraad gespannen worden. Bovenleidingmonteurs klaren de klus vanuit een krol, een kraan op lorries, die over het spoor kan rijden. Dat gebeurt onder het toeziend oog van Frank de Bruin. De hoofduitvoerder energievoorziening vindt het geweldig om met techniek én met mensen te werken. 'We moeten de draden symmetrisch aan weerszijden spannen. Op die manier wordt de stroom straks het beste geleid’, vertelt hij enthousiast.

OVERLAST BEPERKEN

Het is flink aanpoten voor de mannen: het hele project moet binnen vijf weken af zijn om de overlast te beperken. In totaal leggen ze 21 kilometer bovenleidingdraad. Ondertussen gaat de dagelijkse gang van zaken zoveel mogelijk door. De treinen op het tweede spoor blijven rijden; in de verte klinkt het getingel van sluitende spoorbomen al. 'We bouwen in fasen. Terwijl we aan de ene klus werken, wordt de andere bijna opgeleverd en is een derde al helemaal klaar’, vertelt omgevingsadviseur Maud Kloprogge. Een van haar taken is bewoners, bedrijven en gemeenten informeren over de voortgang van het project. 'Je werkt midden in een dorp en hebt heel nauw contact met de bewoners, dat maakt deze klus bijzonder. Korte lijntjes en eerlijke communicatie zijn belangrijk.’

JARENLANG VOORBEREIDEN

Zo snel bouwen, daar gaan jaren aan kantoorwerk aan vooraf. Alleen al het plaatsen van een van de spooronderdoorgangen kostte anderhalf jaar aan voorbereiding. In één weekend gingen het spoor eruit, de damwanden en het kunstwerk (47,5 meter lang, 18 meter breed, 7 meter hoog en 3300 ton, aan één stuk) erin en werd alles weer gebruiksklaar gemaakt. ‘s Ochtends kon de eerste trein over de onderdoorgang rijden. ‘Het was spectaculair. Zo'n groot kunstwerk dat zo soepel werd gemonteerd', vertelt alliantiemanager Judith Nijeboer. In zo’n korte tijd bouwen ervaart zij als uitdagend en interessant. 'Je moet over elke zet heel goed nadenken, want een kleine verandering in de planning van de ene partij kan grote consequenties hebben op de andere betrokken disciplines.’

EFFICIËNTER BOUWEN

'Tien, twintig jaar geleden kostte een project als dit enkele jaren om te realiseren’, vertelt Arno Vermaat, projectmanager bij Dura Vermeer Railinfra. Op een drukke plek als deze was het alleen toegestaan om af en toe in het weekend of ’s nachts te werken. Maar het wordt steeds duidelijker: langduriger en intensief bouwen is efficiënter. Steeds weer opbouwen en afbreken is namelijk niet meer nodig. Het vergt wel optimale planning en flexibiliteit. Vermaat: 'Dat we dit in 38 dagen klaren, verdient een olympische penning. Ik ben erg trots op ons team.’

'KORTE LIJNTJES EN EERLIJKE COMMUNICATIE ZIJN BELANGRIJK BIJ ZO'N MEGAPROJECT '