IN BEELD

De illusie van goud, marmer en hout

GEZICHTSBEDROG IS DE UITDAGING

Tekst Marijke van der Linde Beeld Martin de Bouter

Marmer imiteren. Dat is de grote passie van decoratieschilder Henk Seppenwoolde (51) uit Rijssen. Schilderen, dassen, spatten en reliëf aanbrengen: laagje voor laagje evenaart hij de natuur. ‘Het zo echt mogelijk laten lijken, dat is de uitdaging.'

Marmer is een kalkgesteente dat bij het ontstaan van gebergten is gevormd door een zeer lange blootstelling aan enorme hoge druk en temperatuurwisselingen. Seppenwoolde: ‘Het is soms gestolde lava. Dat voegt zich in de grond samen met ander gesteente en soms wat goud. Als het gesteente breekt ontstaat er vaak witte kalkadering. En de ronde vormen ontwikkelen zich door bijvoorbeeld het rollen van het gesmolten gesteente. Dat is toch prachtig?’

OMRINGD DOOR GESTEENTE

Hij kijkt naar al het marmer in zijn woning. De deurposten, de panelen, de abstracte schilderijen aan de muur: Seppenwoolde heeft zichzelf omringd met het gesteente. Dat wil zeggen: met de imitatie ervan. Want het gestolde lava, het goud en de kalkaders van dit marmer bracht hij zelf tot leven met een kwast. Laagje voor laagje. Eerst de basis, dan de andere kleuren. Dassen (met een kwast van dashaar) om de kleurpartijen vloeiend in elkaar over te laten lopen. En het spatwerk niet te vergeten. Zelfs de randjes in het paneelwerk zijn geschilderd. Het is net echt. En dat is de bedoeling. ‘Je wilt dat mensen eraan voelen en denken: hé, het is glad! Gezichtsbedrog is een uitdaging. Dat zo goed mogelijk doen, daar geniet ik van.'

ELKE SOORT IS ANDERS

Marmerimitatie kent veel voordelen. Je omzeilt een loodzware constructie, het is betaalbaarder en je bent niet afhankelijk van een partij uit een specifieke steengroeve. ‘Elke marmersoort is anders’, aldus de schilder. ‘Bij restauratie wil je dat tekeningen en kleuren overeenkomen met de originele producten. Maar vind maar eens dezelfde marmersoort, jaren na dato.’ Om die reden schilderde hij een deel van de muur bij een particuliere klant precies zoals de originele, marmeren vloer. En dankzij zijn werk in een Haarlems museum zie je niets van het toegevoegde gedeelte van de marmeren schouw.

MODERN MARMER

Ook in de nieuwbouw zet de decoratieschilder zijn vakmanschap in, met moderne marmerimitaties. ‘Marmer is weer in de mode. Het wordt toegankelijker, omdat je het kunt imiteren. Dat is gunstig voor mij en voor mijn collega’s.’ Zo schilderde hij de muren van een particuliere opdrachtgever precies passend bij de marmerimitatie van zijn aanrechtblad. ‘Dit werk is veel abstracter en je ziet geen reliëf. Het is fantasiemarmer. Daarom heb ik in plaats van acrylverf dunne waterverf gebruikt. Ik vind het mooi om zowel realistisch als abstract te werken.’

De zelfstandige decoratieschilder maakt en verkoopt kunstwerken van imitatiemarmer, soms met figuren erin. Hij schilderde zelfs zichzelf in marmer. Een maandenlang proces. Maar hij kan net zo goed snel werken. ‘Een deurpost doe ik in twee uur. Je moet er wel van leven hè.’

MET GOUD ONDERSCHEIDEN

Seppenwoolde begon zijn carrière als grafisch ontwerper, maar miste het handwerk en wilde graag schilderen. Dus vertrok hij naar België voor een ambachtelijke opleiding bij de beste Vlaamse leermeester Meylemans. Hier ontving hij de hoogste onderscheiding voor hout- en marmerimitaties: goud. ‘Vroeger zei iedereen, dit vak kun je leren. Dat is deels waar. Maar je moet er ook aanleg voor hebben. Oog voor compositie is belangrijk. Eigenlijk is elke marmerimitatie een schilderij.’

EEKHOORNHAARTJES

Naast marmer maakt Seppenwoolde levensechte houtimitaties op kerkorgels en op kasten en deuren in de ‘mooie kamers’ van boerderijen in de omgeving. Ook werkt hij graag met bladgoud. Zo vergulde hij het hek van een bekend paleis in Apeldoorn. De klassieke technieken voor vergulden worden nog steeds toegepast. Technieken die al duizenden jaren oud zijn, want in de Bijbel werd al geschreven over vergulde tempels. ‘Je gebruikt bijvoorbeeld een borsteltje met de statische haartjes van een eekhoorn om een velletje bladgoud te plaatsen. Dat vind ik prachtig.’ Seppenwoolde kan eindeloos vertellen over technieken, kleuren en materialen. ‘Het is een geweldig vak. Ik kan me er helemaal in uitleven.’

'JE WILT DAT MENSEN ERAAN VOELEN EN DENKEN: HE, DAT IS GLAD. GEZICHTSBEDROG IS EEN UITDAGING. DAT WIL IK ZO GOED MOGELIJK DOEN. DAAR GENIET IK VAN'

Deel deze pagina